Save

Else De Cuyper is oprichter en drijvende kracht van Merkwaardig. Merkwaardig screent visuele profilering van uw bedrijf en streeft steeds naar gemoedsrust en tijdwinst voor uw visuele communicatie.

Het startte eigenlijk bijna een kwart eeuw geleden. Een Macintosh Quadra 800 wordt Else haar eerste échte grote liefde. Een scanner, printer en alle software om desktop publishing tot een goed einde te brengen, doen zelfs haar docenten in de opleiding watertanden. Het was een forse investering, maar het heeft Else nooit meer losgelaten. Grafisch werk zit sinds toen bij haar ingebakken. Logo’s digitaliseren, modellen uit hun achtergrond halen en advertenties opmaken, het werd een startpunt van een mooi verhaal.

Na haar opleiding volgden een paar reclamebureau’s waar de praktijk ervaring haar nog verder oriënteerde. Zo hield ze mee de studio van Saatchi & Saatchi Business Communications draaiende. Daar kwam er een nieuwe kundigheid tot stand. Het nauwkeurig op punt zetten van grafische documenten voor deze richting drukker gaan.

Het is ook het moment van de grootste evolutie die de grafische print sector in de afgelopen twintig jaar heeft doorgemaakt. Quark XPress wordt verruild voor Adobe InDesign én het bestandsformaat PDF wordt ingezet om documenten aan te leveren aan de drukker in plaats van de originele opmaakdocumenten met alle digitale foto’s en lettertypes. Else zit op de eerste rij en vergroeit met het nieuwe opmaakprogramma. Ze heeft alle functionaliteit in de vingertoppen zitten.

Er volgen nog reclame- en evenementen bureau’s in binnen en buitenland. Om ten slotte het laatste luik van haar vaardigheden tot uiting te laten komen. Via een web bureau in het Leuvense gaat ze Adobe-opleidingen verzorgen. Onder de naam ‘Trainographic’ zet ze haar eerste stappen als zelfstandige in de grafische wereld. Opdrachten stromen binnen en de cursus in grafische software bij Syntra komt in haar handen.

Else doet de dingen die de meeste andere grafische ontwerpers net niet doen. Wat ze doet is niet moeilijk en door iedereen toepasbaar. Maar het kost alleen even wat moeite om bepaalde ‘uitdagingen’ eens vanuit een ander perspectief te bekijken voor je ze aanpakt. Dat leidde tot een nieuw alter ego ‘de Strijdbare Grafica’. Het is de visuele voorstelling van Else’s karakter, doorzettingsvermogen en haar kritische kijk op de wereld.

De brand ‘Merkwaardig’ die Else vandaag voert is het sluitstuk op haar visie op grafisch design. De taak van een grafisch ontwerper bestaat eruit om de ‘te brengen informatie’ zo weer te geven dat ze door de juiste doelgroep gelezen én ontvangen wordt. Een visueel expert bepaalt immers of een boodschap wel of niet gelezen wordt. Een grafisch ontwerper is geen decorateur die enkel wat make-up aan de inhoud toevoegt. Een slim ontwerp is er één dat er in slaagt de aandacht te trekken én vast te houden zodat de informatie die wordt tentoongesteld, bekeken én begrepen wordt.

 

 

 

“Als ik na twee jaar ook Sigmund achter me laat, luidt de wervingsadvertentie om me te vervangen: “Op zoek naar een ‘moeilijk mens’ ”. Dat slaat terug op mijn ergernis voor alles wat niet correct opgemaakt is. Onder mijn vleugels wordt geen enkel document naar de drukker gestuurd of gearchiveerd als het niet volledig technisch in orde is.”