Layout Grids zijn die een beperking voor je creatieve vrijheid?

Een chaos waarin parameters constant veranderen; nood aan standvastigheid zonder vastgezet te worden; de wens om verschillende standpunten op esthetische wijze te weerspiegelen; enorme hoeveelheden woorden en beelden die hun plaats moeten vinden…

Het lijkt wel een omschrijving van het dagelijks leven! Maar het gaat hier wel degelijk over het proces waar elk (grafisch) ontwerper mee te maken krijgt bij de aanzet van een nieuw project.

Je krijgt een aantal parameters toegewezen die nooit helemaal ‘definitief’ zijn, tot op het moment van de deadline, en zelfs dan… Klanten hebben de onhebbelijke gewoonte om zich te bedenken, en niet alleen wat de inhoud betreft, ze geven je ook graag ‘advies’ over een betere plaatsing van beelden en tekst. Hoe ga je daar als designer mee om?

Eenvoudig. Je zorgt ervoor dat je een goede reden hebt om elk element in je layout die bepaalde plaats te geven.

Hoe? Ontwerp eerst een grid!

Een grid is de onmisbare leidraad voor het positioneren van verschillende elementen binnen je ontwerp. Het is de basis van een layout en geeft structuur aan je werk, maar het is geen eindresultaat op zich en mag je NOOIT belemmeren in je creativiteit.

In de loop van mijn carrière heb ik ervaren dat er één element is waar bijna elk ‘creatief designer’ zijn neus voor optrekt: een grid.

Waarom? Het heeft te maken met perceptie, met de aversie die een ontwerper heeft voor opgelegde conventies. Een grid is niet sexy, het is een wirwar van horizontale en verticale lijnen die een ontwerper helpen met het bepalen van de positie van elk element. In het hoofd van creatieve geesten is het dus een ‘structuur’ waarbinnen te weinig bewegingsvrijheid is om innovatief of verrassend te zijn.

Een designer wil niet worden vastgepind, geen enkele bewegingsbelemmering ondervinden en besluit daarom vaak om een layout ‘op het zicht’ te maken, of om alleen marges te bepalen met één of enkele hulplijnen, zodat er nog veel ruimte over is voor ‘vrij zwevende’ elementen.

Nochtans is een goed bepaald grid net een bakermat van ongelimiteerde creativiteit dat niet alleen de ontwerper helpt om op een vlotte manier innoverend en verrassend te zijn. Het is ook een vorm van conventie waardoor de toeschouwer onbewust wordt aangetrokken. Consistent gebruik van een grid over verschillende publicaties heen, geeft een onderbewuste herkenbaarheid voor de lezer, waardoor het werk in zijn grotere geheel kan geplaatst worden. Mooi voorbeeld hiervan is het grid dat Karl Gerstner, heeft ontworpen voor Capital Magazine.

Meer uitleg over de verschillende vormen van grids vind je op Thinking with Type

.

Wie mij beter kent, of al met me heeft samengewerkt, weet dat ik zelf een groot voorstander ben van een grid, het geeft me rust, vrijheid, besluitvaardigheid en bovenal productiesnelheid.

Elke nieuwe opdracht start ik met het bepalen van een creatieve grid, die is niet altijd zo rechtlijnig als zijn omschrijving laat vermoeden, zo bewijst mijn ontwerp voor een boek over schilder Johannes Wickert met gedichten van poëet Manu Verhulst.

1 gedachte over “Layout Grids zijn die een beperking voor je creatieve vrijheid?”

  1. Mooie blog Else …

    Grids zorgen binnen IT ook voor een uniforme layout en dat maakt het voor het menselijke oog makkelijker om dingen terug te vinden. Ontwerpen gemaakt met een grid layout zijn ook ideaal als je bepaalde inhoud makkelijk wil kunnen verplaatsen

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.